Новости

Enerģija, drosme un uzdrīkstēšanās – ir tas, kas nepieciešams, lai cilvēks mainītu pasauli

05. 12. 2018
zina

Manas pārdomas par biogrāfiju “Stīvs Džobss”

Valtera Aizaksona grāmatu “Stīvs Džobss” ieraudzīju grāmatnīcas plauktā pavasarī, kad meklēju dāvanu manas māsas vīram un izlēmu to uzdāvināt. Pasniedzot dāvanu jau teicu, ka arī pati gribētu šo grāmatu izlasīt, jo, protams, biju gan daudzkārt iedvesmojusies no Stīva Džobsa citātiem, kas klejo interneta dzīlēs un sociālajos tīklos, gan skatījusies filmu “Steve Jobs”, gan vērojusi kā Apple produkcija iekaro savu klientu sirdis, kura man kā pārdevējam bija apbrīnu vērta.

Un es pārliecinājos, ka dzīvē tiešām piepildās viss, ko tu vēlies! Grāmata “Stīvs Džobss” jau pēc dažiem mēnešiem nonāca arī pie manis, kad māsa man arī tādu uzdāvināja, piebilstot, ka tā ir grāmata, kurai noteikti jābūt manā grāmatu plauktā. Jā, mēs ar māsu jau no bērnības esam lielas grāmatu mīļotājas un mums patīk šad tad apmainīties domām un atziņām par tām, kuras esam izlasījušas. Lai arī katrai no mums ir žanri, uz kuriem otra “nepavelkas”, tomēr daudzas grāmatas mums abām ir ļoti tuvas. Protams, svarīgs bija arī notikums, kurā šī grāmata man tika uzdāvināta. Tā bija manas biznesa apmācību spēles “Pārdošanas maratons” atklāšanas pasākuma diena. Diena, kuru biju izsapņojusi, un pateicoties tam (sapnim par šo dienu) man izdevās to piepildīt.

Māsa man grāmatā ir pasvītrojusi galveno citātu:

“Cilvēki, kuri ir gana neprātīgi, lai domātu,ka spēj izmainīt pasauli, ir tie, kuri to paveic” /Apple “Domā citādi” reklāma 1997.gadā/

un pierakstījusi tur novēlējumu tieši man:

“Enerģija, drosme un uzdrīkstēšanās – ir tas, kas nepieciešams, lai cilvēks mainītu pasauli”

Tagad abi šie citāti ir mani spēka vārdi, lai piepildītu savus sapņus, ieceres un mērķus. Bet atgriežoties pie grāmatas…

Stīvs Džobss ir cilvēks, kurš noteikti ir daudz un dikti apspriests, citēts, slavināts un pelts. Katram ir savs redzējums par viņu, Apple un to, kā viņa radītie produkti ietekmējuši pasaules procesus. Un arī man ir savs viedoklis, tāpēc es vēlos padalīties ar dažām atziņām, kuras guvu no grāmatas izlasīšanas.

1.RADOŠUMS

Jā, šī ir īpašība vai kompetence, kura vairāk vai mazāk piemīt mums katram, taču dažiem tā ir izteikti attīstīta. Un tā ir ļoti nozīmīga biznesa pasaulē, sevis attīstīšanā un sabiedrībai kopumā. Man pašai ļoti ilgu laiku šķita, ka es neesmu radoša, ka manī nav šī kompetence. Es nedziedu, nedejoju, nezīmēju. Taču… vadu apmācības… tas patiesībā ir diezgan radošs process. Un es jūtu, ka pamazām es mainu savas domas, ka man tas nepiemīt. Jā, nav attīstīts tik ļoti kā pašai gribētos, un tomēr, bez tās mana iztēle nebūtu varējusi ieraudzīt savus sapņus un iespējas, kā tos pārvērst realitātē. Esmu tiešām pateicīga savai radošajai iztēlei, kas ļauj man zīmēt skaistas bildes galvā un man ir cerība, ka pie šī piestrādājot, es varu daudz, daudz vairāk kā šobrīd. Starp citu, lasot grāmatu, man radās vismaz trīs jaunas idejas, pie kurām jau sāku strādāt. Tātad esmu pateicīga Stīvam Džobsam un grāmatas autoram, kura rakstītais ļāva dzimt priekš manis jaunām idejām, un manam radošumam noticēt, ka es varu vairāk.

  1. VIENKĀRŠĪBA

Stīvs Džobss visu savu mūžu cīnījās par to, lai produkti būtu vienkārši, dizains viegli uztverams, darbības pēc iespējas nedaudz un ērti pārvaldāmas. Jā, šī ir lieta, kuru es novērtēju katru dienu. Arī pārdošanā es atkal un atkal saskaros ar to, ka viss ģeniālais, patiesībā, ir vienkāršs. Un reizēm mēs paši gribam visu sarežģīt, uzzīmēt līkločus, meklēt sarežģītus risinājumus. Taču es kā klients joprojām kaifoju par to, ja man kā sešgadniekam var vienkāršiem vārdiem pateikt lietas būtību. Šajā inovāciju un tehnoloģiju laikmetā uzvar vienkāršība. Arī es, radot savus produktus, ļoti piedomāju, lai tie būtu vienkārši un saprotami. Pēc tam katrs pircējs var to papildināt vai integrēt pa savam. Es pat par to priecājos. Man galvenais uzdevums ir parādīt iespēju, tālāk katrs pats iet un atrod sev svarīgo.

Stīva Džobsa dizaina koncepcijas pamatprincips: “Vienkāršība ir izsmalcinātības augstākā forma.”

  1. INTUĪCIJA

Apbrīnoju cilvēkus, kas spēj būt īstajā brīdī un īstajā laikā, kas spēj ar sirdi sajust, ko un kā darīt, kā ietekmēt procesus un sabiedrību, un kā mainīt pasauli. Šī ir spēja, kas piemīt katram no mums, taču ne visi tajā ieklausās un ne visi ir gatavi tai noticēt. Par intuīciju runā arī citi autori. Piemēram, Napoleons Hills, kurš šo vērtību ierindo ļoti augstu, lai cilvēks dzīvē gūtu panākumus. Kad es tā paskatos atpakaļ uz savu dzīvi, es īstenībā ieraugu, ka pirms katra manas dzīves nozīmīgā pagrieziena, intuīcija ir ļoti labi izdarījusi savu “mājas darbu”. Reizēm es to klausīju, reizēm ne. Manuprāt, intuīcija nav tā balstiņa, kas ar mums “iekšēji runā”. Iekšējā balstiņa ir tā, kas citreiz sēj šaubas vai bailes, savukārt citreiz liek drosmīgi iet uz priekšu. Intuīcija ir tāda iekšēja pārliecība par to, ka tavs izvēlētais ceļš ir tas, kas tevi visspēcīgāk pavirzīs uz tiem uzdevumiem, kas tev dzīves laikā jāizdara.

Stīvs Džobss: “Lai radītu tehnoloģijas, ir nepieciešama intuīcija un radošums un, lai radītu kaut ko patiesi māksliniecisku, ir nepieciešama stingra disciplīna.”

  1. KĻŪDĪTIES

Lai arī Stīvs Džobss bija perfekcionists un šajā ziņā ļoti prasīgs, tomēr neviens bizness un neviens mērķis netiek sasniegts bez kļūdām un bez iespējām “atļaut kļūdīties”. Ļaut sev kļūdīties — tas vienmēr cilvēkus ir padarījis tikai stiprākus. Svarīgākais, manuprāt, ir tas, kā mēs kļūdas uztveram. Es jau kādu laiku izmantoju divas pieejas. Pirmkārt – ļaut emocijām noplakt un nerisināt uzreiz. Parasti dienu vai dažas dienas ļauju, lai problēma “atdziest”. Reizēm tā pat ir atrisinājusies pati no sevis, bet, visbiežāk, risinājumu ir vieglāk ieraudzīt, kad emocijas ir norimušas. Otrkārt, katra kļūda un tās risināšana ir iezīmējusi jaunu virzienu ceļā uz mērķi, kas, vēlāk atskatoties, vienmēr ir bijis pozitīvs vai devis kādu pieredzi vai mācību, kas vēlāk izrādījusies ļoti svarīga, risinot jau kādu citu lietu. Praktiski tā ir domāšana, kas man pašai attīstījās tikai ar gadiem un pieredzi konsultāciju jomā. Un dzīvesstāsts par Stīvu Džobsu tikai vēlreiz ļāva manai pārliecībai par to nostiprināties.

  1. PIE VELNA KO PAR TO DOMĀ CITI

Lasot par veiksmīgiem cilvēkiem, kas piepildījuši savus dzīves sapņus, es visos redzu vienu kopīgu iezīmi. Viņi ir spējuši izturēt sabiedrības kritiku un nav ļāvuši tai novirzīt sevi no izvēlētā ceļa gājuma. Tā ir spēcīga īpašība, neietekmēties no kritikas un sabiedrības uzspiestajiem stereotipiem. Un šis ir tas, ko joprojām mācos, jo man kā pārdevējam, protams, ļoti svarīgs ir otra cilvēka novērtējums. Taču svarīgi ir apzināties, ka visiem labs nebūsi nekad. Svarīgākais, kas uzvar – vēlme, lai tevi pieņem citi vai ceļš uz savu sapni. Būt atklātam un godīgam, un pārliecinātam par savu ceļu. Dzirdēt kritiku, taču neietekmēties no tās tik ļoti, lai tas apturētu tevi. Tās ir lietas, kas veiksmīgiem cilvēkiem izdodas. Un es apbrīnoju to.

Stīvs Džobss: “Atgādinājums, ka es drīz būšu miris, ir visiedarbīgākais līdzeklis, kādu jebkad esmu pieredzējis, — tas man ir palīdzējis pieņemt dzīves svarīgākos lēmumus. Jo gandrīz viss – citu viedokļi, lepnums, bailes no apkaunojuma vai neizdošanās, nobāl nāves priekšā, atstājot vien to, kas patiešām ir svarīgi.”

  1. ACI PRET ACI

Visvērtīgākā atziņa, ko uztvēru grāmatu lasot -,lai arī kādas tehnoloģijas ir un vēl būs, mēs tomēr esam cilvēki un viens no mūsu pamatuzdevumiem ir komunikācija citam ar citu. Mēs esam sabiedriskas būtnes. Un tas nozīmē, ka mums ir jāattīsta savas prasmes klausīties, runāt, dzirdēt, uzstāties, prezentēt, radīt pirmo iespaidu, ģenerēt idejas, radīt biznesus, sasniegt mērķus. Kā teicienā: “Viens nav karotājs”. Kopā ar citiem ir iespēja sasniegt vēl augstākas kalnu virsotnes. Un ceļš uz to ir komunikācija. Jā, Stīvs Džobss risināja daudzas lietas pastaigu laikā, aci pret aci. Tā pat viņš necieta prezentācijas, un vislabākās idejas dzima “vētrojot” kopā ar citiem cilvēkiem, darbiniekiem, partneriem. Un to piekopa cilvēks, kurš atvēra jaunu lappusi tehnoloģiju pasaulē.

Stīvs Džobss: “Mūsu interneta laikmetā pastāv kārdinājums uzskatīt, ka visas idejas iespējams attīstīt, izmantojot e-pastu vai čatu. Tas ir neprāts.  Radošas idejas rodas spontānās tikšanās reizēs un nejaušu sarunu laikā.”

  1. TU TO VARI

Grāmatā daudz runāts par Stīva Džobsa spēju mainīt pasaules uztveres lauku un spēju panākt, ka cilvēki izdara neticamas lietas, kurām paši nav spējuši noticēt (laika ziņā, produktu funkcionalitātes ziņā, u.c.). Ticība ir milzīgs spēks, kas ļauj sasniegt prātam neaptveramo. Un katra ideja, kas realizēta ir apbrīnas vērta, jo kādam tas ir prasījis noticēt sev, savam sapnim un uzdrīkstēties to realizēt. Reizēm ticība ir mūsos pašos, bet reizēm tā nāk no ārpuses, no kāda cita, kas pasaka mums spēka vārdus: “Tu to vari”. Spēka vārdi pasaules mainīšanai un sapņu piepildīšanai.

Nobeigumā mana apbrīna šim izcilajam pasaules ģēnijam, kuram nebija jābūt perfektam, lai radītu produktus un uzņēmumu, kas izmainīja pasauli. Novēlu katram būt drosmīgam, sekot savai sirdij un piepildīt sapņus, pat tos, kuri liekas nepiepildāmi šobrīd. Uzdrīksties!

 

Terēze Riekstiņa

“Uzdrošinies pārdot” zīmola autore un vadītāja

www.uzdrosiniespardot.lv

Grāmata: Valters Aizaksons “Stīvs Džobss”, Apgāds Zvaigzne ABC, izdota 2012, 2013, 2018, 751 lpp.

Хочешь получать новости от нас? Просто подпишись!